juli 2010

Ferie!!!

Ja, det er jo mye man kan gjøre i ferjen, men jeg vet om noe kult. Vi er på den danske øya Bornholm, og i da
 var vi på noe spennende. Et rovdyr show, med rovfugler. Det var alt fra store havørner til små ugler. Ta em titt på disse bildene:

Denne var en av de litt mindre fuglene de viste. Den fløy over hodene på oss og satte seg på noen.

Dette var en av de første fuglene de viste etter at vi hadde gått ut for å se på de litt større fuglene.

Denne ser jo nesten ut som en flue? Men se på de klørene. Ville ikke fått de i nakken...

Eggholdere

Jeg bestemte meg for å lage noen eggeholdere. Fant dem på selv uten oppskrift, de er ganske enkle. Bunden og begeret er løse så du kan bestemme fargene selv. Her har du oppskriften:

Begeret:
Start med 3 lm, sett sammen i en ring,
1.omg. hekle 8 fm i ringen,
2.omg. hekle 2 fm i hver andre maske,
3.omg. hekle en vanlig omgang med fm,
4.omg. to fm i hver tredje maske,
5.omg. se 4 omg.
6.omg. hekle en vanlig runde fm,
7.omg. se omg.6
8.omg. se omg.6 
9.omg. se omg.6
10.omg. se omg.6
11.omg. se omg.6
fest tråden godt så den ikke går opp igjen.

Bunnen:
Bunnen består av to sirkler så eggene står stødigere:
Sirkel(1): 20 lm i en ring
1.omg. hekle 35 masker i ringen,
2.omg. hekle to fm i hver tredje maske,
3.omg. hekle en omgang med fm,
4.omg. se 3 omgang.
Sirkel(2): 17 lm i en ring
1.omg. 27 fm i ringen,
2.omg.  hekle 2 fm i hver tredje fm,
3.omg. hekle en omgang med fm,
4.omg. hekle 2 fm i hver fjerde maske,
5.omg. hekleen omgang med fm.

Sy sammen bundene, sirkel nr. 1 oppå nr. 2.

Hekla vesker

I denne blå vesken har jeg tatt ett skjørt, sydd det sammen i livet og sydd det på innsiden av vesken, med livet i bunn( for at vesken ikke skal strekke seg).

Dette var den første vesken jeg heklet. Det er en skulderveske som man får plass til en del i.

Penal

Jeg har heklet to penal. Det ene for en stund siden og det andre for kansje en månede siden.

Dette er rosa/lilla med en hund på

Dette røde store penalet (ble litt større en jeg hadde tengt) har to hemper på siden og en knapp i midten. Det går fint ann å ta ut blyanter uten å ta av hempene på sidene hver gang.

Mario karakterer

Kjøttetende plante

Mini og 1up

Mine tegninger

Disse tegningene har jeg tegnet med en svart tusj som man ikke kan viskle ut, da kan man tegne en skisse først og så med tusj over.

Johnny Depp

Marilyn Monroe

Michael Jackson

Elvis Presley

Britney Spears

Lady Gaga

 Bob Marley

Cristiano Ronaldo

Winston Churchill

Bruno Mars

NY!

Simon and Garfunkel

Min tegnevegg

Jeg har en tegnevegg på siden av skapet mitt. Der henger jeg opp de fleste tegningene mine og andre morsomme ting.
Her er den:

Tips:

Tegn først hjelpelinjer med gråblyant, tegn deretter med en svart fargeblyant som ikke kan viskles ut. Da kan du viske ut hjelpelinjene uten at å viske ut resten av tegningen. Etterpå kan du velge å skyggelegge med gråblyant eller fargeblyant.

Gjør sånn som det står til bildet over, etter du har tegnet hjelpelinjer tar du og tegner med en kullstift. viskle forsiktig ut blyanstrekene. Til slutt kan du dra kullet utover og skyggelegge.

Mine hekle tips

Jeg har en liten boks med alle heklenåler, nåler, knapper, strikkepinner osv. i så jeg ikke mister det. Da vet jeg alltid hvor jeg har ting ;)

hi, hi er den ikke fin (og full)?

Her er et annent tips:

Dette er en boks som jeg legger alle trådrester i. Mange bruker kansje bomull eller vatt, men hvorfor ikke bruke trådrester? I steden for å kaste restene kan du jo bruke de til noe fornuftig, som fyll. Det funker akkurat like bra som bomull og andre ting.

Hekla mat

Hekling er kjempe kult, du kan hekle alt mulig! Jeg syntes det er morsomst å hekle mat :)
Her er den hekla potetgullposen min. (Kims potet chips salt).

Noen smørbrød og knekkebrød med litt tomat og løkringer. Nam nam.

Ser ikke denne vaflen god ut? Kanskje jeg skal lage litt syltetøy å leggge på?

Egg og bacon til frokost?

En liten marsipankake med en rose på toppen (marsipanrose så klart :D).

Litt popkorn, til og med noen med smør på. Mmmm...

Litt å kose seg med: ballerinakjeks, popkorn, oreokjeks, pistasjnøtter og hasselnøtter.

Taco taco taco, det beste jeg vet!!!! Vi hadde et prosjekt som het "Se meg" (hørt om det?), da skulle vi ta et bilde av det vi spiser eller "maten min", da tok jeg bilde av denne tacoen. Det var jo litt kult for da ble bildene hengt opp på Preus museum her i horten, de hang der i hele mai.

Oppskrift:
Siden det er noen som har spurt om oppskriften, kommer den her. Det er en oppskrift jeg har laget selv så håper dere forstår den;)

Takoskjellet:
Hekle en gul runding i den størrelsen du vil.

Innhold:
Hekle små strimler med forskjellige farger: grønne (salat), brune (kjøttet), røde (tomat). Du kan jo lage i de fargen du vil.

 Hvordan lage krøllete strimler:
Hekle lm til du får den lengden du vil ha. Neste runde hekler du tre eller to fm i hver lm. Da begynner den å krølle selg i kantene.

Til slutt skal du sy alt sammen. Den gule rundingen bretter du i to. Legg alt innholdet inni og sy det sammen. Pass på at alt blir sydd fast.

Taco, peperonipizza og en pølse med ketchup og stekt løk. 

Masser av frukt (appelsin, sitron, lime og druer) og...

grønnsaker (agurk, tomat, hvitløk, gulrot og purre).

Lyst på noen reker?

Hvis det er noen som har noen ideer til mat jeg kan hekle så er det bare å si i fra. Da blir jeg veldig glad, går litt tom for ideer:) Dere kan også sende meg tips til andre blogger som også handler om hekla mat.