Hekling

Oppskrifter

For alle som spør om oppskrifter på det jeg har heklet, så har jeg desverre et veldig kjedelig svar. Jeg har rett og slett ikke brukt noen oppskrifter... Lærte meg forskjellige teknikker og prøvde meg frem.

For dere som trenger noen morsomme oppskrifter burde dere skjekke ut denne siden.

For all who wants some receipts for some food toys, go here.

Good luck!

Hekla kransekake

Ja da har jeg heklet litt igjen. Heklet mesteparten av den på en hyttetur vi var på for noen dager siden. Som du sikkert har skjønt har jeg heklet en kransekake

Hei! Skriv gjerne hva du synes om den...

Telefonetui

Dette etuiet lagde jeg til en kjempe god venninne <3 Skjekk ut bloggen hennes HER
her kommer bildene av etuiet:

Denne har også en lomme foran, og litt ekstra pynt

Håper du blir fornøyd med den, Susanne<3

Hekla godteri

Hvem er det som ikke liker godteri? Her er godteriet mitt:

Lyst på en nærmere titt på hva som er oppi?

Disse er bare såå gode...

Sopp, sopp, sopp

Lakrisruller

Karamellputer

Heksehyll

Egg, alltid godt

Og til slutt...

... noen kjeks og drops

Etui til ipod

Jeg begynte å bli ganske lei av det gammle etuiet (som du kan se lenger nede på siden) så jeg begynte på en ny. Den er ganske lik den gamle, bare en ny farge og lommen foran er litt breder enn på den gamle.

Et rødt etui til ipod eller iphone. Den er lett å lage, ikke så veldig komplisert. Som jeg sa tidligere er lommen foran litt bredere en den gamle, den er like bred som selve etuiet og det er berde plass. Så hvis du vil ha et etui som både kan ha ipoden og ørepluggene er dette noe enkelt du kan lage selv.

Nye sushi og lakriskonfekt

Her kommer litt mer sushi, som jeg lovet. De er i en tallerken/skål som jeg kjøpte på rema 1000 for 20,- eller noe sånt, hehe. Syntes den passet med litt sushi i. Håper du liker det

Her er de, sushien min. Hva synes du? Ser godt ut? Jeg har faktisk aldrig smakt sushi. Jeg er litt skeptisk faktisk. Det ser rart ut, men også morsomt. Hehe, med spisepinner \ /

Bassets Lakriskonfekt... nam nam. Hmmm, minner meg om danskebåten, eller... svensketur.

Sånn, måtte bare redigere litt. Det ble jo litt kult, da...

Hva synes dere?

Hekla middager

Her kommer tre nye hekla middager pluss litt drikke, brus. Håper du liker det, skriv gjerne en kommentar om hva du synes ser best ut og hva du ville spist.

Et kyllinglår med poteter og brokkoli

Spaghetti med kjøttsaus

Sushi (det kommer mer sushi)

Coca cola og fanta, brusbokser

Her er toppen av brusboksen. Her er den åpen, men den kan også lukkes og så åpnes.

Hva synes du?

Hekling, hekling, hekling

Ganske lenge siden jeg har heklet noe og så lagt det ut på bloggen, men nå kommer det mer. Jeg fant noe jeg faktisk ikke har lagt ut. Jeg heklet det i sommer så de er ikke så gammle. Nå er du sikkert nyskjerrig på å se det jeg har laget, så her kommer det:

Kjærlighet på pinne

En enkel blomst som man bare kan sy på en veske, en genser eller hva du vil. Du kan lage dem i hvilken farge du vil ha den i, det  er opp til deg.

En kaktus i en liten potte.

Hjemmelagde lommebøker

Lei av å være på utkikk etter en lommebok du faktisk liker? Hvorfor ikke lage deg en? Da kan du lage den akkurat som du ønsker. Det er mange måter man kan lage lommebøker på. De kan f.eks være i stoff eller papp. Her er noen jeg har laget:

  • Tomme melke- eller juicekartonger:

  • Av garn:

Etui til ipod eller iphone

Da jeg kjøpte ipoden tenkte jeg at jeg kunne vente med å kjøpe et etui. Dagen etter begynte jeg å hekle et etui selv, den ble jo ikke så verst. Den funker bra til iphone også.

Den har en liten lomme foran, så du har et sted å gjemme bort ørepluggene eller en pussefille.

'

Armbånd

Det er lett å lage fine ting med bare luftmasker, som f.eks. fine armbånd:

De kan være korte eller lange.

Du kan spre dem utover eller ha dem samlet. Husk at du må hekle en stund før de blir lange. Det kan se ut som de er lange, men når du knyter endene sammen og prøver dem når de bare noen ganger rundt håndleddet.

Hekla ring

Er ikke denne ringen fin? Det er bare å kjøpe løse ringer. Du kan kjøpe det på hobbybutikker eller garnbutikker. Så hekler du en blomst, eller bare en runding, som skal sitte på ringen. Pass på at rundingen i midten passer på ringen. Det er lurt å feste blomsten på ringen:

Da kan du lage ringer i de fargene du liker eller sånn at de passer til dine antrekk. De er også fine gaver.

Eggholdere

Jeg bestemte meg for å lage noen eggeholdere. Fant dem på selv uten oppskrift, de er ganske enkle. Bunden og begeret er løse så du kan bestemme fargene selv. Her har du oppskriften:

Begeret:
Start med 3 lm, sett sammen i en ring,
1.omg. hekle 8 fm i ringen,
2.omg. hekle 2 fm i hver andre maske,
3.omg. hekle en vanlig omgang med fm,
4.omg. to fm i hver tredje maske,
5.omg. se 4 omg.
6.omg. hekle en vanlig runde fm,
7.omg. se omg.6
8.omg. se omg.6 
9.omg. se omg.6
10.omg. se omg.6
11.omg. se omg.6
fest tråden godt så den ikke går opp igjen.

Bunnen:
Bunnen består av to sirkler så eggene står stødigere:
Sirkel(1): 20 lm i en ring
1.omg. hekle 35 masker i ringen,
2.omg. hekle to fm i hver tredje maske,
3.omg. hekle en omgang med fm,
4.omg. se 3 omgang.
Sirkel(2): 17 lm i en ring
1.omg. 27 fm i ringen,
2.omg.  hekle 2 fm i hver tredje fm,
3.omg. hekle en omgang med fm,
4.omg. hekle 2 fm i hver fjerde maske,
5.omg. hekleen omgang med fm.

Sy sammen bundene, sirkel nr. 1 oppå nr. 2.

Hekla vesker

I denne blå vesken har jeg tatt ett skjørt, sydd det sammen i livet og sydd det på innsiden av vesken, med livet i bunn( for at vesken ikke skal strekke seg).

Dette var den første vesken jeg heklet. Det er en skulderveske som man får plass til en del i.

Penal

Jeg har heklet to penal. Det ene for en stund siden og det andre for kansje en månede siden.

Dette er rosa/lilla med en hund på

Dette røde store penalet (ble litt større en jeg hadde tengt) har to hemper på siden og en knapp i midten. Det går fint ann å ta ut blyanter uten å ta av hempene på sidene hver gang.

Mario karakterer

Kjøttetende plante

Mini og 1up

Mine hekle tips

Jeg har en liten boks med alle heklenåler, nåler, knapper, strikkepinner osv. i så jeg ikke mister det. Da vet jeg alltid hvor jeg har ting ;)

hi, hi er den ikke fin (og full)?

Her er et annent tips:

Dette er en boks som jeg legger alle trådrester i. Mange bruker kansje bomull eller vatt, men hvorfor ikke bruke trådrester? I steden for å kaste restene kan du jo bruke de til noe fornuftig, som fyll. Det funker akkurat like bra som bomull og andre ting.

Hekla mat

Hekling er kjempe kult, du kan hekle alt mulig! Jeg syntes det er morsomst å hekle mat :)
Her er den hekla potetgullposen min. (Kims potet chips salt).

Noen smørbrød og knekkebrød med litt tomat og løkringer. Nam nam.

Ser ikke denne vaflen god ut? Kanskje jeg skal lage litt syltetøy å leggge på?

Egg og bacon til frokost?

En liten marsipankake med en rose på toppen (marsipanrose så klart :D).

Litt popkorn, til og med noen med smør på. Mmmm...

Litt å kose seg med: ballerinakjeks, popkorn, oreokjeks, pistasjnøtter og hasselnøtter.

Taco taco taco, det beste jeg vet!!!! Vi hadde et prosjekt som het "Se meg" (hørt om det?), da skulle vi ta et bilde av det vi spiser eller "maten min", da tok jeg bilde av denne tacoen. Det var jo litt kult for da ble bildene hengt opp på Preus museum her i horten, de hang der i hele mai.

Oppskrift:
Siden det er noen som har spurt om oppskriften, kommer den her. Det er en oppskrift jeg har laget selv så håper dere forstår den;)

Takoskjellet:
Hekle en gul runding i den størrelsen du vil.

Innhold:
Hekle små strimler med forskjellige farger: grønne (salat), brune (kjøttet), røde (tomat). Du kan jo lage i de fargen du vil.

 Hvordan lage krøllete strimler:
Hekle lm til du får den lengden du vil ha. Neste runde hekler du tre eller to fm i hver lm. Da begynner den å krølle selg i kantene.

Til slutt skal du sy alt sammen. Den gule rundingen bretter du i to. Legg alt innholdet inni og sy det sammen. Pass på at alt blir sydd fast.

Taco, peperonipizza og en pølse med ketchup og stekt løk. 

Masser av frukt (appelsin, sitron, lime og druer) og...

grønnsaker (agurk, tomat, hvitløk, gulrot og purre).

Lyst på noen reker?

Hvis det er noen som har noen ideer til mat jeg kan hekle så er det bare å si i fra. Da blir jeg veldig glad, går litt tom for ideer:) Dere kan også sende meg tips til andre blogger som også handler om hekla mat.